Ćwiczenie jogi - właściwie co nam to daje?

Email Drukuj PDF

Co nam daje joga?

Po co wykonywać te wszystkie skomplikowane asany?


Joga ma już 5000 lat. Pomyśl ile rzeczy spośród wszystkiego co Cię otacza jest tak starych.

Pierwsze wzmianki o jodze pochodzą z ksiąg Wedy z 2500 lat p.n.e. a pierwsze znaleziska mówią, że joga znana była już 3000 lat p.n.e. Czyli teraz joga ma już ponad 5000 lat. Pomyśl jak niewiele rzeczy wymyślonych przez ludzkość pozostała do dziś z tamtych czasów i jak cenne musi być coś, co przetrwało taką próbę czasu.


Razem z jogą, do dziś przetrwały asany. Jednym z powodów, dla których się je wykonuje jest zdrowie. Ciało, jeśli nie jest poddawane żadnemu wysiłkowi sztywnieje i słabnie. Pogarsza to nie tylko stan fizyczny, osłabia odporność organizmu, ale też powoduje zmęczenie psychicznie. Joga temu zapobiega. Wykonywanie asanów wzmacnia mięśnie, uelastycznia stawy, poprawia ukrwienie ciała i pomaga utrzymanie metabolizmu na optymalnym poziomie zapobiegając odkładaniu nadmiernej ilości tłuszczu i powoduje, że zawsze mamy  dużo energii.


Ćwicząc jogę już po kilku zajęciach można poczuć jej pozytywne działanie. Ludzie ćwiczący jogę wyglądają o wiele młodziej niż ci, którzy prowadzą siedzący tryb życia i nie dbają dostatecznie o swoje ciało. Poprzez ćwiczenie jogi stawy zyskują większą sprężystość, swobodniejsze ruchy nabierają gracji, a przez odpowiednie ćwiczenie mięśni kształtujących postawę jest się szczuplejszym oraz przestajemy się garbić i wykrzywiać kręgosłup.


Inną, chyba jeszcze ważniejszą korzyścią płynącą z jogi jest spokój. To jest szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, w których tempo życia jeszcze nigdy nie było tak szybkie, a stres tak duży. Chyba dlatego też tyle osób znajduje ukojenie w jodze. Na pewno słyszałaś, że kiedy się denerwujesz, należy wziąć kilka powolnych oddechów. Jogini wiedzieli to już 5000 lat temu. Dzięki różnym pozycjom i ćwiczeniom oddechowym tempo oddechu stabilizuje się, kojąc układ nerwowy i krążenia uspokaja rozbiegany umysł, a człowiek może uwolnić się od stresu i napięć codziennego dnia.


Jogę może ćwiczyć każdy niezależnie od wieku i sprawności fizycznej. Oczywiście pozycje powinny być dostosowane do możliwości ćwiczącego, nieodpowiedzialnym byłoby kazać początkującym stawać na głowie. W każdym razie poziom trudności można dopasować do indywidualnych możliwości, tak aby wszyscy mogli odczuwać jak największe korzyści płynące z jogi. Jedyną rzeczą jaka jest potrzebna, żeby praktykować jogę to chęci i odrobina siły woli. Niestety czytając o jodze i siedząc w domu nic nam nie da, po prostu trzeba się zmobilizować i zacząć działać. Nie pozwól, żeby lenistwo wzięło górę i zacznij robić coś dla siebie. Przyjdź na zajęcia, albo chociaż zacznij ćwiczyć asany z sesji zamieszczonej na tej stronie.